maandag 13 oktober 2008

Life is...

Het leven; wat een ruim begrip is dat. Je kunt beginnen bij Adam en Eva, of gewoon bij jouw eigen geboorte. Zelfs mijn eigen geboorte zou een te lange periode zijn. Het leven is voor mij gewoon alle emotionele opstapelingen, uitlatingen, mee- en tegenzitters© bij elkaar. De evaluatie en beoordeling van hetgeen ik al heb mee- en doorgemaakt. Dat is het leven. En hoe beoordeel ik mijn leven?
_
Life...is a rocky road
_
Gekeken naar alle ‘ups and downs’ in mijn leven, is mijn leven zeker een rocky road. Niet alleen de economie heeft een conjuncturele constructie, maar ook het leven. Zelfs tijdens het genieten van je climax moet je in je achterhoofd gaan houden dat er een bitchy periode (oftewel een recessie) kan komen. Net zoals in de economie zijn het de keuzes van samenwerking, investeringen en vraag- en aanbodgedrag van ons dat zorgt voor een depressie of een climax. Wijzelf zijn uiteindelijk altijd de verantwoordelijken, maar de schuldige in onze ogen is toch altijd het leven. Ware het niet dat wijzelf juist vaak stomme keuzes maken. Einstein zei het al: “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe”. Tja, wie zoet is krijgt lekkers en wie stout is de roe. Het leven is dus te beoordelen als mooi en bitchy.
Wat ik mooi vind aan het leven?
_
Life...is a cosmic symphony
_
De vreugde van één moment kan met een allesvergetend gemak het verdriet van verschillende momenten laten verdwijnen. Je geniet dan met volle teugen van elke klank die de symfonie van het leven jou laat waarnemen. Dit fenomeen is vaak in nauwe samenhang met liefde. Liefde hoeft niet per se voor een persoon te zijn, het kan ook liefde zijn voor het spirituele; God. Voor wie het ook is, liefde zorgt voor een onwerkelijk kosmisch gevoel. Einstein was een slimme man, hij bleef maar citeerwaardige uitspraken doen: “Human beings can attain a worthy and harmonious life only if they are able to rid themselves, within the limits of human nature, of the striving for the wish fulfillment of material kinds. The goal is to raise the spiritual values of society” en ook nog “Only a life lived for others is a life worthwhile”. Wat een mannetje zeg. Genius!! Maar wat maakt het leven nou zo bitchy hoor ik mezelf al vragen aan mezelf:
_
Life...is a tunnel with black liiight at the end
_
Het leven is niet in te schatten. Dat het conjunctureel is weet ik, maar het is niet zo “doorzichtig” als bij een economie. Metaforisch bekeken kan ik mijn leven als een grondgebied zien met een Tsunami risico. Je denkt het te verwachten maar dan zijn alle voorbereidingen voor niets geweest, verwacht je het niet is het er opeens: De verwoesting. Ik bekijk alles vanuit mijn eigen aannames en kijk recht vooruit in die tunnel. Ik denk te weten wat mij te wachten staat, en dan? ‘Rampage!’. Een te hoge dosering aan optimisme noch pessimisme is een sidekick te noemen. Je moet geen onwaarschijnlijke dingen verwachten van het leven. Einstein, jawel hoor, zei het volgende: “You have to learn the rules of the game. And then you have to play better than anyone else” en genialer “Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted”. Dat is dus waar het om draait; het inspelen op het leven. Geen extra’s, toevoegingen, uitzonderingen en non-modale toestanden. Je kunt het toch niet inschatten. Gewoon normaal doen, dan doen we al gek genoeg. Al met al zeg ik:
_
Life is life..lalalalalaaaa
_
En dit gefilosofeer allemaal naar aanleiding van:

_
Ode aan Opus, Bavaria en Einstein.
_
Ter afsluiting nóg een citaat van Einstein:
_
“Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is not to stop questioning”
_
Zo.
_
_

4 opmerkingen:

Leyla zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Leyla zei

It is a witty yet very sharp column to read, especially the way you juxtaposes present and future are very interesting; sane with insanity.
Well written.

Brava..

ErsinB zei

Thanks. It was fun writting it :). That commercial is the best. One of my favorites. I wanted to use it in one of my posts. I merged it with some philosophical thoughts. It worked, if I may say so :D.

Leyla zei

I'm done philosophing! But then again, it is a good piece to philosophy about. As Aristotle would say; "Humor is the only test of gravity, and gravity of humor; for a subject which will not bear raillery is suspicious, and a jest which will not bear serious examination is false wit."