vrijdag 16 januari 2009

Ersin'i nasıl bilirdiniz?

Bir gün içki dolu vücudum
Musalla taşına konursa
Sen bilirsin meyhaneci onu nasıl sevdiğimi
Namazım kılınır da
Merhumu nasıl bilirsiniz diye sorulursa
Tek suçu aşka inanmaktı
İyi biliriz dersin değil mi?

Orhan Gencebay - Meyhaneci

Şu sıralar bazı şeyler aklıma takılıyor. Millet acaba beni nasıl biliyor? Ersin kimdir? Ben gittikten sonra nasıl anılacam acaba? ,,Merhumu nasıl bilirsiniz” diye soru sorulur ya, ona verilen cevap önemli. Bu soruya klişe olarak verilen saçma ,,iyi bilirdik” cevabı cok banal kaçıyor bence, öyle olmasın. Retorik bir soru oluyor esâsen. O cemaatte bulunan hangi insan 'puştun tekiydi' der? Herkes tek ağızla aynı olumlu sözü edecek. Eğer bende de bu soru sorulursa yahut bir şekil biri tarafından anılırsam, millet cevap olarak beni anlatan bir şey desin. Farklı farklı.
Müzakere etmenin o an biraz abes kaçacağı için, kısa cevaplar mantıklı olur. Ee merhumu anlatan kısa mesaj ne olabilir? Mesela beni tek kelime ile özetleyebilecek bir şey bağırsınlar. O olmuyorsa örneğin nerdeyse her insana, özellikle Türk kültüründe, bir takma isim takılır. Ben anıldığımda ve ,,nasıl bilirsiniz hüleeyn” diye sorulduğunda, lâkabımı bağırsın herkes. Böylece milletin beni nasıl tandığını anlayayım.

Çeyrek asır içinde bana pek çok isim takıldı. Hepsinin yeri ayrı benim için. Önemli olanları, sırasını hatırlayabildiğim kadarıyla, kronolojik sıralamasıyla geçeceğim.

  • Mr. Bean: Bu isim bana ilk okulda takıldı. Sebebi ise Mr. Bean gibi ağzımı, yüzümü, götümü, başımı komik şekillendirebilip, bunun yanında bir de bol bol şakalar yapmam. Milletin hoşuna giderdi, hele ki sınıfımdaki yaşlı arkadaşların. Mr. Bean adını onlar bana taktı. Komikliğimin sayesinde 1 2 sene büyük “havalı” çocuklarla gezdim.
  • Ersinmersintokatimiyersin: Evet böyle çağıranlar oluyordu beni gerçekten. Bunu tabii ki yaşlı amcalar kullanıyordu sadece. Bazen 'tokatimiyersin' diye kısaltılırdı bu. Uzun süre yaptılar, taa ki olğunlaşmaya başlayıncaya kadar. Süper.
  • Bedorven/Over Datum: Aramızdaki Hollanda’ca bilenler anlamını bilir, bilmeyenler için tercüme edeyim. “Bedorven” kelimesinin Türkçe’ye çevirisi “çürük, bozuk, çürümüş” oluyor. Bunun dışında bir de “over datum” derlerdi bana, ve bunun çevirisi “tarihi geçmiş”. Bu takma isimler ise suratımda mayın tarlası gibi, sivilice tarlasi olduğundan takılmıştı bana.
  • E.T.: Çoğunuz sanırım E.T. filmini bilir. Ufak tefek yapıya sahip olan, uzaydan gelen sevimli uzaylı. Bu isim benim kulağim ile alakalı. Benim doğuştan sağ kulağım normal kulaklardan farklı. Şekli biraz bozuk. Öyle çok dikkat çekici felan değil, ama iyi bir bakarsan görüyorsun. Bu yüzden uzaylı isimi taktılar bana. Bazıları “Alien” derdi, ama tutulan isim E.T. oldu. O zamanlar ceptelefonlarında E.T. olarak kayıt edildim. Ben ise kendim hâlâ ev numaramı E.T. Phone Home olarak kayıtta tutuyorum.
  • Erwin: Erwin Hollanda’lı ismi, ama kimse yanılmasın. Benim Hollanda’lılaşmış olduğumu imâ etmek için takılmış bir isim değildi bu. Köküne kadar Türküm. Bileğimi kesseler, sihirbazın ağzından kıçından bez çıktığı gibi, benim kesilen yerden Türk bayrağı çıkar. O derece Türküm yani ( =. Yok, bu isim Hollanda’ca dersi veren ve okuma özürlüsü olan öğretmenimin ismimi Ersin Bakır değil de Erwin Bakker olarak okumasıyla başladı. Hollanda’lı sınıf arkadaşlarım buna bayılmıştı (sınıfta Türk yoktu başka) ve 1 sene boyu bana Erwin dediler. Bu isim diğer arkadaşlar tarafından duyuldu, derken Erwin herkes tarafından kabul edildi. Ben bile kabul ettim.
  • Milo: Milo’yu da muhtemelen çoğunuz bilir. “The Mask” filminde oynayan küçük köpek. Milo gibi ufak tefek biri olduğum için, Milo gibi şen/oynak olduğum için ve sinirlendiğimde zaman zaman köpek gibi saldırğan olabildiğim için takılmıştı bu isim bana arkadaşlar tarafından. Ayrıca bazı arkadaşlar bakışlarımı köpek yavrusunun bakışlarına benzetirdi. Bazi kızlar ise sadıklığimı bir köpeğinkine benzetirdi (bazıları benzetmeden köpek yerine koyardı (= ).
  • Yumruk: Yumruk lâkabımın kuvvetle, güçlülükle hiç alakasi yok. Bu yine ufak tefek olmamla alakalı. Bir gun arkadaş bana ,,Lan Ersin yumruk kadar götün var” demişti, ve o gün bugündür Yumruk diyenler var bana.

Bunların çoğu artık kullanılmıyor. Aralarında sadece Erwin daha sürekli ve çoğu kişi tarafından kullanılır. Onun dışında bazılari hâlâ arada Milo ve Yumruk der. Çoğu arkadaşın beni bu isimlerle anacağından eminim.

Bazıları ile çok samimi olmadığım için yahut beni başka türlü tanıyamadıkları için, hakkımda ,,iyi arkadaştı” diyebilirler. Hatta ,,haddinden fazla iyi arkadaştı” desinler, böylece yan taraftaki mezar ziyaretcilerinin dikkatini çekmiş olurlar ve o ziyaretciler ,,vay be bu adam çok iyiymis demek” diyerek bir iki dua ederler bana. Bu şekilde o işe yaramayan arkadaşların da bana sonunda bir faydaları dokunmuş olur. Siz de unutmayın 1 fatiha 3 ihlas bırakmayı mezarımın başında. Hepinizi not edeceğim.

Adım Ersin, mahlâsım Erwin, lâkabım Milo, bir diğeri E.T., bedorven ve yumruk. Memnun oldum, ben buydum. Merhumu böyle bilin, böyle anın.


Dipnot:
Takma isim değil, ama bir Hollanda’lı iş arkadaşı bana ,,senin adın Igor'du degil mi?” diye sormuştu, buna hâlâ yarılıyorum. Ne Igor'u be adam huahuha :D.

.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Götenborg lu Ersin

Anoniem zei

Yumruk: Yumruk lâkabımın kuvvetle, güçlülükle hiç alakasi yok. Bu yine ufak tefek olmamla alakalı. Bir gun arkadaş bana ,,Lan Ersin yumruk kadar götün var” demişti, ve o gün bugündür Yumruk diyenler var bana.


Su bolume varya, ole bi guldum ki adam bana cins cins bakti. Bu ne yapiyor diye. U lan kendimi halen zor tutuyorum. Bu ne lan, bu ne halen guluyom. Allah senin belani vermesin Ersiiiin yumruk Ersin

Anoniem zei

haha seye çok güldüm;

Quote: Bazi kızlar ise sadıklığimı bir köpeğinkine benzetirdi bazıları benzetmeden köpek yerine koyardı ).

hahahahah Ersiiiin, delisin abi sen LOL !

ErsinB zei

@Anom1
Yumruk ismini severim bu arada :D. Ama pek kullanilmiyor iste artik.

@Anom2
Adamlar asmisti lakap olayini. Dogrudan muammeleyi lakaba gore ayarliyorlardi. Milo= kopek mi, tamam o zaman Ersin de kopektir ve kopek yerine koyalim. Aslinda bir yandan mantikli da hani :D.

Anoniem zei

Ersin sen iste sana her zaman yumruk derim. Ha bu ara anonim1 olan benim. Bende baska niye anonim var anlamam. Anonimlik benimdir, evet sahiplendim. TTE sendromu yasiyorum su an.

ErsinB zei

Ananim1'in sen oldugunu biliodum ki ben. Seni her halinle anlarim Ibosum benim. Bu arada hasta kaliyorum, o yuzden yalniz kaliosun is yerinde. Idare et.

Anoniem zei

Dun bende hastaydim ne tesaduf. gecmis olsun. Dunyanin sevgi sozcuklerini yazdim mail ile. Baya bi sevgi, izdivac gibi anla iste. Is hayati zor abi, yazdan sonra geri okula basliyorum.