donderdag 30 april 2009

Go B it's your birthday!

Yiep, het is weer zo ver. De dag dat iedereen de Ga-uit-je-bol-smurf gaat uithangen. Jong en oud. Koninklijke en burger. Autochtoon en allochtoon. Hetero en homo. Yiep, de tijd is weer rijp. Onze Koningin is jarig. Hoewel, Koningin Beatrix veroudert niet op 30 april maar op elk 31 januari van de jaren. Het is onze voormalige Koningin Juliána waarvan we de verjaardag vieren. 30 april is tevens ook de dag waarop Queen B. de troonopvolger werd van Queen J.(1980). We vieren dus eigenlijk de inhuldiging van Queen B. als Koningin der Nederlanden. Yeah cool weetje. Vijfentwintig jaar in Nederland wonen en dit nú pas ontdekken (de inhuldiging van Beatrix dan, want ik wist natuurlijk wel dat het niet haar b-day was). Toch net niet, echt precies, volledig, volwaardig geïntegreerd. Komt nog wel.

In them old days ging ik altijd lokaal naar de locaties waar de rommelmarkten en venten waren. In dit geval de Poelenburg. Het was altijd rete gezellig, belachelijk druk en er heerste een ongelofelijke synergie en vrolijkheid. Al in de Koninginnennacht werden plekken bezet, werd er fanatiek gevent en waren er van die kraampjes waar je wat te snakken kon halen. De nacht was dus al zo geweldig druk en gezellig. Ik weet nog dat ik in auto's sliep om ons "territorium" te beschermen (yeah met mijn 10-jarig ass). De volgende dag was ik de hele ochtend en middag aan het "shoppen". Dat waren dus them old days.

Nu, anno 2009, is er geen shit meer over van vroeger. Ik ben een aantal uren geleden de Poelenburg ingegaan met een vriend, om even een nostalgie op te wekken, even te genieten van them good old days. We vertrokken daarnaast met de hoop dat wij tweedehands Playstation-3-spelletjes konden vinden (wat een optimisme hè?). Vrolijk en in de ban van nostalgie liepen we naar de Poelenburg waarbij we ondertussen de oude tijden aan het refreshen waren. Onze verbazing was al gewekt bij de minimale bezetting van de straten. Er was geen hond op straat. Na alsmaar verder gelopen te hebben, bleek dus ook bijna geen shit meer over te zijn van de oude tijden: Een te verwaarlozen aantal stoepen die beklad waren met het woord "bezet"; nauwelijks mensen die al vanaf de nacht die-hard aan het venten waren; and the biggest bummer among all of these, er was geen Turk die shoarma of gehakt verkocht? What the smurf is that?

Echt, het is helemaal voorbij met die dingen (althans in Zaandam). Het enige wat nog wordt gedaan, is jezelf lazarus zuipen. Gewoon keihard uit je dak gaan en vervolgens niet meer herinneren wat je hebt gedaan. Zoals dat eigenlijk bijna elk weekend wordt gedaan door een relatief grote groep. Het verschil nu is dat iedereen het doet. Waar is dat Hollands gevoel dan? Ik moet er wel bij vermelden dat Amsterdam wel altijd wat leuker is geweest, maar daar wordt nu ook volop gezopen. Misschien dat ik het Hollands gevoel morgen eens ga opzoeken in Amsterdam. Ik ben wel in the mood voor Orange-madness. Ik wil me ook als een ga-uit-je-bol-smurf gaan gedragen, alleen dan conservatief en gematigd =D. Talking about smurfs, how do you like these apples?


Hoe bedenk je zoiets hahaha. Family Guy is echt een kei in het bedenken van droge grappen. Anyway, het ging nu om de Queen of them Dutchmen. Alle ga-uit-je-bol-smurfen take it slow and keep it cool. En Aan Hare Majesteit de Koningin der Nederlanden:

Go, go, go, go
Go, go, go shawty
It's your birthday
We gon' party like it's yo birthday
We gon' sip Bacardi like it's your birthday
And you know we don't give a fuck
It's not your birthday!

.

2 opmerkingen:

Ngiol zei

Vriend, s'nachts vrijmarkt is al jaren verboden in Zaandam.

ErsinB zei

Hahah daar hadden wij het ook al over met Burak. Dat misschien al jaren terug alles was veranderd, maar wij komen al jaren niet in Poelenburg. Het was gewoon kapot leeg. Op een paar mensen na die wel vrij aan het venten waren (??). Olmus bitmis lan oralar.