woensdag 22 juli 2009

E-buddy

Mark Fiore


Fijn kunstje satire. De wereld wordt inderdaad een beetje té elektronisch. Was het eerst ,,Show me your friends and I'll tell you who you are" waarbij het aantal vrienden goed te tellen was met maximaal twee handen, dan is het nu gewoon kijken hoeveel "vrienden" in jouw contactlijst staan en er chattend achterkomen hoe iemand "in elkaar" zit. Kwestie van het aflezen van een optelsom en rammen op een toetsenbord. Verrassend ook hoe "sociaal" de mens is geworden. Het aantal vrienden is bij sommigen gewoon in de honderden. Geweldig die socialiteit. Om "jaloers" van te worden. Immers, hoe groter het aantal, hoe socialer en toffer jij bent (?).

Facebook heeft mij dichter bij bepaalde familieleden gebracht. Tot mijn verbazing had zo wat iedereen Facebook in mijn familie. De mensen die mij nooit hebben gebeld of gegroet, waren opeens dingen aan het posten. Hoe sociaal toch? Ze zijn ook allemaal zo openlijk en hebben lak aan de buitenwereld. Privé-berichten, daar doen ze niet aan. Gewoon lekker openbaar zodat iedereen het kan lezen. Zo rechttoe rechtaan zijn ze. Heel assertief en openhartig.

Ook is iedereen een Lolita of een Don Juan. Zó subtiel, zo attent, zo vleiend. Heerlijk zo een wereldje.

Jammer dat ze in het echte leven niet zo sociaal, openlijk en gebekt zijn.

"... if only they could remember how to speak face to face!"

.

2 opmerkingen:

Mr. Jones zei

Totally true! Ben ik blij zeg dat ik Hyves had verwijdert toentertijd. Maar waar ik ook wel een beetje ironie achter vindt zitten is dat jij dit artikel schrijft....

Yüksel zei

Haha. Mooi geschreven neef:P.. Mr. Jones nassıng:D....