maandag 28 september 2009

Hasta la vista, Vista!


Het heeft geschied. Nog een doel verwezenlijkt. Ik heb Windows definitief ge-Alt-F4'd. Zoals ik nog geen maand geleden heb aangegeven, wilde ik overstappen naar de Mac. Het was de bedoeling om wat geld op te sparen, maar ik kon het niet laten. Mijn PC begaf het.

Na Internet Explorer, Mozilla Firefox en een plain web-browser, had ik nog Google Chrome op mijn PC gegooid (omdat de rest het niet altijd deed). Een week was Chrome werkzaam en daarna wilde deze ook niet meer met mijn PC in coalitie. Met de ene browser kon ik wel bepaalde sites openen, met de andere niet en zo verschilde dat per site met 4 (!) browsers. Ik ga het niet over mijn Cd-rom hebben, want die functioneerde helemaal niet. Ook mijn baanbrekende opstarttijd van 15 minuten had zich zelf geüpgraded naar een nieuw record van rond de 20 minuten. Wat tevens ook de druppel was voor mij.

De laatste dag van Ramadan besloot ik samen met mijn neefjes een Apple-store te bezoeken. "Gewoon even kijken wat het mij gaat kosten en wat voor betaalplan ik kan hanteren" was het idee. Resultaat: Een grote doos met een iMac sjouwen naar huis vanaf Amsterdam.

Wat ik van mijn iMac vind? Trouvaille! Dit is echt Dé shit. Echt onbegrijpelijk dat mensen zeuren over de different interface en operating system. Dat "het is zo anders" van de Mac, maakt de Mac juist geweldig. Het is zo anders in de zin van ease-in-use. Het is een verrijking, een upgrade in welk zin dan ook. Je moet de Mac kussen en boven je hoofd plaatsen zoals ze dat zo -bekeken vanuit Nederlands linguïstiek- raar zeggen in het Turks.

Ik voel mij echt verlost. Al de wanorde in mijn leven is in één slag weggevaagd. Ik ga mijn kamer nu vredig in. Ik druk op de aan/uit-knop en in een mum van tijd (ik heb het over minder dan een minuut) ben ik al helemaal ingelogd en in een ready-to-go-state. Ik raad het echt met geweld aan (ook een Turkse uitdrukking). De Mac systemen zijn echt té goed om waar te zijn, zo uniek in alles, echt mactastisch.

.

Geen opmerkingen: