zondag 28 februari 2010

Memoires of a Junky

Ik ben weer eens getuige geweest van een gesprek van hoog niveau. Op een standaard geworden avond waarop ik wederom het geven-en-nemen principe in leven probeerde te houden door te betalen voor het Openbaar Vervoer, werd ik weer geconfronteerd met de naakte waarheid. Zo eerlijk als goud had ik iets gegeven (betaald), maar zo bagger als het werkelijk is heb ik niets terug kunnen nemen (stipte vertrek/aankomsttijden). Hoe dan ook, ik kwam eindelijk bij mijn laatste overstap. Ik stapte de bus in 's avonds laat en zag de buschauffeur praten met een man die naast hem zat (de eerste stoel rechts van de chauffeur). Gelijk toen ik ingestapt was, hoorde ik het over drugs gaan.

De totaal onder invloed zijnde man (of dat is gewoon hoe hij is, hij leek gewoon niet nuchter) vroeg de chauffeur of hij ooit drugs had gebruikt. De chauffeur reageerde een beetje verbaasd en antwoordde dat hij ooit had geblowd. De junkerige man begon daarna zijn ervaringen te vertellen. In detail legde hij uit wat voor werking heroïne op hem had. Om dan een parafrase te geven: Hij werd er erg praterig van (hij had waarschijnlijk door dat dit niet overtuigend was en ging door..), het maakte hem blij (ook dit klonk zo ontzettend lame, dus..), heroïne raakte zijn diepe gevoelens en het zorgde ervoor dat hij meer diepgang kon vinden in zaken (dit was weer een te geforceerde interessantdoenerij). Gezien het gegeven dat alles wat hij zei kant noch wal raakte, begon hij het maar te spelen op anderen. “Artiesten gebruiken het ook weet je, zo maken zij kunst” en suggereerde vervolgens dat hij zo ook veel creatiever was in hetgeen wat hij deed (Junk zijn? Ik weet niet wat zijn bezigheid was, dat gaf hij niet aan).

Na zijn hoofdstuk over heroïne, gingen we fijn over naar het volgende stimulerend, verdovend of hallucinerend middel: XTC. Om ons te voorzien van zijn grenzeloze kennis, gaf hij ter vergelijking aan dat hij van XTC bijvoorbeeld heel ingetogen werd (naar mij weten word je er vrij hyper van, maar ik ben geen gebruiker, ik kan het fout hebben). Maar ook daar werd hij veel vrolijker van zei hij. Waarop de chauffeur aangaf dat je dat toch ook wordt van alcohol. En ja hoor, daar komt het: "O nee, nee, aan alcohol doe ik niet, dat is niet goed" (dude, je gebruikt alle soorten drugs, heb je een verkeerde afslag genomen bij het jezelf-distantiëren-van-verboden-middelen bord :D). Hij gaf wel toe dat hij wel een biertje nam (ja, tegenstrijdige uitspraken waren echt zijn ding) als hij thuis kwam, maar geen overmatig gebruik hoor, oh nee.

De chauffeur was niet echt gecharmeerd van zijn gespreksstof. Of eigenlijk gewoon niet van hem in zijn geheel =D. Na verloop van tijd gaf de chauffeur geen echte antwoorden meer, waarna er een -voor ons- prettige stilte, maar voor de drugshippie onprettige stilte ontstond. Hij gooide daarom maar een al te standaard onderwerp naar voren: de verkiezingen. Waar het over verkiezingen gaat, daar komt de kwestie Wilders natuurlijk naar voren. Zijn argumenten in een notendop geparafraseerd: "Wilders is wel goed, als ik zelfs op hem ga stemmen, dan zal iedereen dat wel doen hoor. Maar ik zal niet op hem stemmen [tegenstrijd] om twee redenen. Wat hij over buitenlanders zegt en de WAO". Daarna kwam zijn killer quote hoor: "Ze [buitenlanders] zijn er nu eenmaal, dus je moet aardig tegen ze doen". Thanks dude =D.

Jammer genoeg heb ik niet meer verder van hem kunnen genieten, want ik moest uitstappen.

Wunderschön..
.

Geen opmerkingen: